Liikumisõpetus liikumatutele.
Praktilisi tähelepanekuid algajatele liikujatele ja 5 Rütmi® tantsu harrastajatele
Liina Lehtla, mai 2019
Alljärgneva kirjutise idee küpses minu peas juba mõnda aega, enne kui sõnadesse jõudis. Tunnetasin vajadust selle järele inimeste poolt, kes alles avastavad, et neile on antud selline erakordne instrument nagu KEHA ja veel õieti tea, mida sellega ette võtta.
Liikumisest rääkimine ei asenda kindlasti liikumise kogemust, kuid mõtlevate olenditena on meile väga oluline asju ka verbaalselt sõnastada ja nimetada, et osata neid oma kehast üles otsida ja märgata.
Kogusin siia kokku hulga isiklikke praktilisi tähelepanekuid, mis põhinevad iseenda kogemusel ja sadade tantsijate jälgimisel. Lisaks sellele, et kiirendada-kergendada kontakti saamist oma keha ja tantsuga, aitavad need ka 5 Rütmi olemust paremini lahti mõtestada. Taustal on muidugi 5 Rütmi® meetodi looja Gabrielle Rothi suurepärane teooria.
Kuivõrd Eestis 5 Rütmi tantsu algkursusi eriti ei liigu ning tavakursustel tuleb põhitõdedest juttu üsna juhuslikult, siis need märkmed võiks aidata kõigil vaba tantsu ja eriti 5 Rütmi harrastajatel oma liikumist mingi uue nurga alt (taas)avastada.
Kirjutatu ei pretendeeri mingile absoluutsele tõele ega taha kuidagi arvustada kellegi liikumisoskust!
Olen 5 Rütmi tantsuga seotud olnud viimased 12 aastat ja selle meetodi geniaalsus, elulähedus ja praktilisus võlub mind endiselt jäägitult. Kuna olen ise üks neist, kes just 5 Rütmi kaudu õppis oma keha tundma ja liigutama, siis saan väga hästi aru inimestest, kes esmakordsel kokkupuutel vaba tantsulise liikumisega tunnevad ebakindlust ja kohmetust.
See võib kehtida ka nende inimeste puhul, kes on eluaeg tantsinud, või tuleks öelda – eriti nende puhul. Kui lapsest peale on tants olnud pingutus, vaev ja liigutuste perfektseks lihvimine maksimumpunktide saamise nimel või sobitumine-sulandumine suurema grupi täpselt etteantud liikumismustriga, siis võib reeglite alt oma tantsu ülesleidmine olla niisama uus ja keeruline asi.
Vastukaaluks on olemas järjest kasvav hulk inimesi, kes on oma kehas loomulikult vabad ja kellele sellised nõuanded on täiesti üleliigsed – kui oled üks neist, siis minu lugupidamine – jätka omal moel selle erakordse ressursi kasutamist, mida su keha sulle pakub!
Rütmid ja Laine
5 Rütmi tantsu meetodi aluseks on 5 Rütmi, millest igaühel on oma iseloom, tähendus ja energia. Väga kokkuvõtlikult võib öelda, et 5 Rütmi kirjeldavad energia ringjat liikumist looduses ning igal Rütmil on oma kindel energiamuster, algus ja lõpp. Rütmid on Voolamine, Staccato, Kaos, Lüürika ja Vaikus ning nad moodustavad üheskoos terviku ehk Laine. Voolamine on seotud meie energia naiseliku poolega, Staccato mehelikuga, Kaoses saavad need kaks vastandenergiat kokku ning omavahel segunedes sünnitavad midagi täiesti uut, mis väljendub Lüürikas. Vaikus lõpetab Rütmide Laine ja temas on olemas kõik, mis sinus selles hetkes veel aktiivne on – see võib olla misiganes Rütmi energia.
5 Rütmi kogemust saab üks-ühele üle kanda igapäevaellu, kus see aitab hakkama saada argipäeva väljakutsetega. Kui selles mustris mõtlemine on läbi kehalise kogemuse saanud sinu osaks, siis ei tundu ükski elukogemus liiga keeruline või lootusetu – sa tead täpselt, mida sellega teha. Isegi kui „tegemine“ tähendab alistumist, ei teki kunagi soovi alla anda! Nagu Gabrielle ütleb: „Kui meelele lisada liikumine, toimub tervenemine iseenesest“.
Ehk miski ei püsi muutumatuna, ei füüsilises ega psüühilises plaanis.
Liikuvad jalad.
5 Rütmi juures on vast kõige olulisem energia liigutamine oma kehas. Ja selleks on meil olemas suurepärased käivitajad – meie jalad. Läbi liikuvate jalgade saab reguleerida oma ligipääsu energiale, seda käigus hoida või maha keerata. Liikumine algab jalgadest ja lõppeb, kui jalad enam ei liigu*. Liikuvatest jalgadest algavad kõik teised keha liigutused.
Liikuvad jalad ei tähenda tammumist ühelt jalalt teisele ühe koha peal.
Liikuvad jalad ei ole jalgade tõstmine või nihutamine üles-alla või veidi siia- või sinnapoole.
Liikuvad jalad tähendab seda, et sa muudad oma asukohta põrandal ehk võtad samme edasi, tagasi, küljele, üles, alla; suuri ja väikeseid, pikki ja lühikesi...
Liikumine algab sinu jalalabast ja laieneb üle kogu talla: kanna, talla keskosa ja varvaste.
Igal sammul annavad varbad justkui viimase tõuke liigutusele, lükates sind põrandast lahti, et kand saaks põrandaga uuesti kontakti võtta veidi teises kohas. Lahti laskmine vs kontaktivõtmine korduvad igas sammus, meenutades selle protsessi analoogiat elus.
Mida suuremad liigutused, seda kiirem on energia ärkamine ja laialilaotumine sinu kehas. Ühel hetkel leiavad ka kõik ülejäänud kehaosad oma (tantsu)liigutused üles, sedamööda, kuidas energia läbi keha voolab, pealaest jalatallani.
Kui sa mõnel hetkel ei tea, kuidas liikuda või kaotad kontakti oma tantsuga, siis kõnni.
Kõnni läbi ruumi, pikemate ja lühemate sammudega, kiiremini ja aeglasemalt, muuda oma suunda, pööra, keera... Liikuvad jalad aitavad kiiremini taastada kontakti keha ja energiaga, ilma pingutuseta, ilma mõtlemata.
Salakavalad lisasammud.
Suur osa 5 Rütmi teooriast keerleb ümber jalgade. Jälgi, mida su jalad teevad!
Iga inimene liigub-tantsib erinevalt ja see pole sugugi juhuslik!
Enamikul meist on kombeks võtta pisikesi, isegi peaaegu nähtamatuid lisasamme iga järgmise sammu vahel. Vahel võib selline samm olla ka vaid nagu väike nõksatus läbi jala, rohkem aimatav kui märgatav. See samm on tuttav 70-80-ndate diskotantsust, mis oli siis popp ja mida peegli ees harjutati – küljelt-küljele sammumise-tammumise moodi, igaühe esituses veidi modifitseeritud, kangem või vabam. Lisasamm aitas rütmis püsida. Võib-olla ka tasakaalus – mitmeski mõttes!
Iseenesest pole probleemi, kui selliseid samme aeg-ajalt teeme, senikaua kuni teadvustame endale nende tähendust ja mõju. Nimelt annab selline väike sammuke su kehale peatumise märguande, ehk vaba voolamine saab iga sammuga natuke takistatud. Kui see pole sinu eesmärk, siis jäta lisasammud tegemata!
Kui paned oma liikumist tähele, siis märkad, et MITTE KUNAGI ei tee sa neid samme siis, kui sinu liikumine ja psüühika on täielikus voolamises, ehk oled täielikult kontaktis iseenda, oma keha ja energiaga. Need sammud kerkivad meist üles, kui oleme ebakindlad, ei taha mingit tunnet tunda, tunneme ebamugavust kehas või meeles.
Liikumine ja tunded.
Oma jalgade liikumist muutes saame mõjutada seda, kuidas energia meis liigub, andes ühtlasi liikumise kõigele sellele, mis meis ON. Liikumises olevad seisundid, mõtted ja tunded saavad kiiremini muutuda – ehk iga olek kestab just niikaua, kui meile vaja millegi teadvustamiseks, ilma et see meie energiasse kinni jääks ja raskust ja ebamugavust valmistaks.
Tähelepanu! Kõiki neid liigutusi (lisasamme, ühel kohal tammumist, ainult ülakeha liigutamist, kui jalad on peaaegu paigal, jms) ei pea endale keelama, vaid teadvustama ja mitte neisse kinni jääma ülipikaks ajaks, kui sa just ei soovi energiat peatada.
Vahel on hoopis huvitav süüvida oma (sund)liigutuste sisse ja püüda mõista nende sõnumit. Jõuga ei saa midagi muuta!
Hoiatus: sinu psüühika võib soovida VÄHEM TUNDA, kui tunded on sinu jaoks ohtlikud.
Siis soovib keha iseenesest vähem liigutada, ehk su jalad teevad pisikesi samme, mis ei suuda energiat üles loksutada.
Rohkem energiat tähendab rohkem tundeid, ka neid, mida sa eitad või oled pikalt alla surunud. Kehas on mitmed piirkonnad, mille liigutamine on iseäranis „ohtlik“ tunnete allasurumine seisukohalt, nii et mida jäigem ja liikumatum sa oled oma kehas, seda vähem saad kontakti oma tunnetega ja siit edasi – oma vajadustega.
Pane tähele, kui mõnikord on eriliselt raske mingit osa oma kehast tantsu kaasata (kael, käed, puusad...). Siis võid teadlikult just seda kehaosa liigutada (tundlikult!), et kiirendada võimaliku blokeeringu lahustumist.
Või siis jätta kõik nagu on ja lihtsalt jätkata jalgade liigutamist, kuni ühel hetkel märkad, kuidas seisund muutub ja ka see kehaosa, mis enne osaleda ei tahtnud ühtäkki täiesti uued liigutused leiab.
Ka keha võib vahel märku anda ootamatute aistingutega. Kui keha ei suuda piisavalt kiiresti suurt energiahulka integreerida, võib tekkida iiveldus ja/või peapööritus. Või valu või pinge mingis kehaosas. Siis ole tähelepanelik ja tundlik enda suhtes, kuulata uudishimuga sissepoole. Pole vaja liigselt pingutada, et sümptomit mõistuse tasandil lahti mõtestada. Piisab, kui säilitad aktsepteeriva hoiaku ja jätkad liikumist omas tempos, omal moel – oma keha vajadusega kooskõlas. Kõik muutub.
Maandatus.
Väga oluline asi 5 Rütmi puhul! Viies Rütmis püsib su keharaskus keha alumises pooles, ehk selles osas, mis jääb puusadest allpoole. Maandatus ei tähenda raskust ja liikumatust, vaid kindlat pinda nii füüsiliselt kui psüühiliselt, justkui su keha ja hing oleks turvaliselt hoitud ja toetatud.
Seda ka Kaoses, kus keha ja vaim saavad täielikult lõdvestuda vaid siis, kui tunnevad, et on kantud – see tähendab, et keha alumine pool kannab keha ülemist poolt. Ainult siis saavad pea, kael, selgroog, õlad ja käed alistuda kehale (nagu 5 Rütmis öeldakse) ja kuitahes aktiivsele liikumisele, ilma ümberkukkumist kartmata.
Sama ka Lüürikas, kus võib tunduda, et kontakt maaga on täiesti kadunud, sest keha on nii kerge, kui sa üle põranda lendad. Maandatud kaalutus!
Pöörlemine-keerlemine.
Pole midagi olulisemat energia liikumasaamiseks, kui oma kehale spiraalse liikumise andmine. Spiraalne liikumine genereerib energiat sama kindlalt kui maakera tiirleb ümber Päikese. Kasuta oma tantsus pööramist-keeramist ja pöörlemist ümber enda võimalikult sageli, eriti aga siis, kui vajad kiiret kontakti oma keha ja energiaga, oled kinni jäänud, segavad mõtted kipuvad pähe või tundeid on liiga palju. Spiraalne liikumine kruvib sind välja igast olukorrast.
Küünarnukid on tantsus sinu pööramise instrumendid – kui ei tea, kust alustada, tõsta oma küünarnukid üles ja järgne neile!
Alguses tekkiv pearinglus kaob aja jooksul, sedamööda kui lased lahti hirmust kontrolli kaotamise üle.
Otsi vaba kohta!
Kui ruum on rahvast liiga täis ja tundub, et sinu jaoks pole piisavalt liikumisruumi, siis keskenda oma tähelepanu vabadele laikudele põrandal ja astu (voola!) iga järgmise sammuga sellele vabale pinnale. Küünarnukid on taas sinu teenistuses, et sulle teed rajada (kedagi puudutamata!) Mõne aja pärast märkad, kuidas põrand sinu ees justkui avaneb, ruumi on täpselt parasjagu ja sa ei põrka kellegagi kokku, isegi väga kiirel liikumisel.
Võta see kogemus endaga kaasa igapäevaellu ning meenuta seda tunnet endale, kui oled kinni jäänud!
Kontaktis olemine.
Muide, silmside teiste tantsijatega ei ole 5 Rütmis vajalik. Mitte et see keelatud oleks, kuid sinu pilk on eelkõige pööratud sissepoole, iseendasse. Sa pole teiste, vaid iseenda vaatleja. Ka grupiharjutuste puhul koos tantsides ei jälgi sa mitte teisi, vaid iseennast.
Laine ajal on kindlasti hetki, kus soovid ise või soovitab õpetaja teistega kontakti võtta ka silmade kaudu, kuid alati pead tunnetama, kas see on sellel hetkel sinu jaoks õige. Ära tee seda kohusetundest ega ära oota teiselt ka sama vastu – kui oma pilgu teistele avad, siis ainult koos südamega, midagi vastu ootamata.
Kontakt teiste tantsijatega tekib ühise energiavälja loomise kaudu. Ja kui see on tekkinud, siis mingil hetkel pole tõesti enam vahet, kes vaatab keda ja kuidas, sest kõik on üks.
Viie energia mustrid.
Lisaks eeltoodud üldisele infole on ka mõned nipid ja trikid eraldi iga Rütmi kohta.
Kuigi 5 Rütmi tantsus ei ole sellist asja nagu „vale liikumine“, tuleb kasuks oma liigutustest paremini aru saada ning teada, kuidas oma energiat läbi liikumise suunata. Seeläbi muutub ka sinu kogemus.
Alati on valik mitte midagi muuta ja vaadata, kuhu see viib.
Samamoodi on olemas ka valik midagi muuta ja vaadata, kuhu SEE viib.
Kuna (energia) liikumine algab jalgade liigutamisest, mis on esimese Rütmi ehk Voolamise ja kogu tantsu algataja, siis esimeses Rütmis ongi kõige tähtsamad liikuvad jalad. Jalgadest oli ülal juba pikalt juttu, nii et see kõik käib (ka) Voolamise kohta.
Voolamises liigub keharaskus ühelt kehapoolelt teisele, ühelt jalalt teisele. Selles protsessi käigus ärkab energia kehasse ja endale loomuomast tempot hoides võib sellisel viisil liikuda terve igaviku. Väsimuseta.
Energia omakorda äratab kõik selle, mida sa sel hetkel endas kannad ja võimaldab sul kogeda kõiki oma tundeid, kui tahad. Kui valid kõike olemasolevat aktsepteerida, vastu võtta ja ehk isegi nautida, siis su olemus tunneb end kantuna ja maandatuna ning võib edasi liikuda järgmisse Rütmi, ehk Staccatosse.
Staccato on kõige selle väljendamiseks, mida Voolamine pinnale kergitas ja millest sa teadlikuks said nii oma kehas kui meeles.
Kui said kontakti mõne emotsiooniga – väljendad seda.
Kui said kontakti mingi ebamugavuse või valuga kehas – väljendad seda.
Staccatos on rohkem rütmi ja tema märksõnadeks on suund, väljendus ja tahe. Lubades oma liigutustele konkreetsust, nurgelisust, jõudu ja väge, võib tunnetada, kuidas kehaline väljendus aitab psüühikal end maha laadida.
Kui väljendus hakkab kehast otsa saama, tõuseb pinnale uus energia, milles segunevad kaks esimest – vastandenergiad Voolamine ja Staccato. Sellises kohtumises sünnib Kaos, mis füüsiliselt algab taas jalgade liikumisest, samal ajal ühendust võttes rütmiga läbi päikesepõimiku piirkonna.
Kaosega saad kontakti, kui „loksutad“ energiat ühest kehapoolest teise – vasak-parem-vasak-parem.... Ehk hüppad ühelt jalalt teisele, või vähemalt tõstad jalgu maast lahti, kui hüppamine tundub liiga ekstreemne – lihtsalt põlvi nõksutades ja keha raputades, kui jalad on kindlalt maas kinni Kaost ei püüa.
Jalgu saad rohkem liikuma sundida, kui lubad endal samal ajal pöörelda – siis oled sunnitud laskma oma kohast lahti ja astuma veidigi mujale.
Kuna Kaose rütm (beat) on väga kiire, siis paigalseisvad (= ühe koha peal õõtsuvad) jalad tekitavad kiiresti väsimuse, isegi kui sinu ülakeha on üliaktiivne.
Kaose liikumismuster on tegelikult lihtne. Siin on ainult kaks olulist liikumist: vasak-parem jalalt-jalale hüppamine ja päikesepõimiku piirkonna liigutamine. Viimane tähendab oma keskosa rütmilist painutamist ja sirutamist, nii et tekib justkui kokku-lahti liikumine kehas. Oma olemuselt on see avanemise-sulgumise liigutus, mis tasapisi „meelitab“ avanema energeetiliselt kõige võimsama värava sinus – paiga, kus asub isiklik vägi ja kontakt sinu olemusega. Kui see avanemine aset leiab ja ühendus sünnib, koged suures koguses värske energia sissevoolu, mis füüsiliselt väljendub kergusena kehas ja vaimselt vabanemise, uute ideede, lahenduste ja kõikehaarava ühtsutundena.
Kaoses võib olla erinevaid faase, mil energia tõuseb ja langeb. Languse ajal võib tekkida vastpandamatu vajadus „puhata“. Puhkus pole „keelatud“, kuid samas ei ole vaja õnge minna ja pidada seda märgiks Kaose lõppemisest. Kaose lõpus pole sa mitte energiast tühi (= väsinud), vaid üleni täidetud uue energiaga, mis annab sulle tiivad. Seda ei saa millegagi segamini ajada!
Seega, soovitus on alistuda rütmile ja jätkata vasak-parem-vasak-parem hüplemist, et ületada sisemine vastupanu. Kaoses on tavaline minna läbi paljude kihtide, kuni kõik vanad struktuurid, mida su psüühika enam ei vaja, on lammutatud.
„Fake it till you make it“ (teeskle, kuni õnnestub) on just sobiv üleskutse Kaose puhul*.
Vaimselt on Kaose teemad alistumine, kontrollist ja kaitsetest lahtilaskmine, usaldus. Kohale jäämine ka siis, kui tahaksid põgeneda.
Gabrielle ütleb, et Lüürikat ei ole võimalik teeselda. Ei saa teeselda kogemuse-järgset-olekut, kui pole olnud kogemust. Sest Lüürika on Kaose tagajärg.
Kui sa pole täielikult lahti lasknud kogu seda värki, mida kaasas kannad – füüsilist vastupanu, emotsionaalset pagasit, mentaalseid barjääre – siis takerdud Kaosesse.
„Eduka Kaose“ läbimisel oled muutunud helgemaks, kergemaks ja kaotanud kaalu sõna otseses mõttes. Lüürika ongi õndsuse ja kerguse protsess, täites sind põhjendamata rõõmutundega.
Lüürikas liikumises on taas väga oluline, isegi kriitiliselt oluline hoida oma jalad liikumises, et uus energia saaks integreeruda – sinu süsteemis endale kodu leida. Peale Kaost äkiliselt seisatades see integratsioon peatub ja tekib sisemine segadus.
Lüürikale on iseloomulikud suured liigutused. Kui lubad oma jalgadel sind üle põranda voolata, siis liituvad käed liikumisega iseenesest, tõstes veelgi sinu energiat. Käed, muide, paiknevad füüsiliselt südametšakra piirkonnas ja nende liigutamine aitab kõvasti kaasa südame avanemisele.
Vaikus, mis järgneb Lüürika voolavale eneseväljendusele, on ehk kõige enam valesti mõistetud Rütm.
Vaikus ei tähenda füüsilist ega emotsionaalset paigalseisu.
Ega põrandale kokkuvajumist.
Ega seda, et Vaikuse algusega on Laine lõppenud.
Vaikuses on sundimatut voolamist ilma tegemata, liigutused lihtsalt juhtuvad ja võivad liikuda läbi kõigi Rütmide, kuni viimnegi vajadus midagi oma kohale paigutada on lõpetatud. Vaikuses on kohal kõik see, mida eelnenud tants sulle kogemiseks jättis. Sellest lähtuvalt võib Vaikuse tants olla ääretult väljendusrikas, tormakas või peaaegu liigutusteta. Sinu vastutus on olla tõene selles, mis ON ja tantsida seda. Vaikus on olemise Rütm.
Suhtudes leplikult ja sallivalt iseendasse ja oma piirangutesse, julgeb meie vaba loominguline Tantsija järjest enam avalduda. Kui oled kord juba tema usalduse võitnud, saad tema hoole alla anda misiganes elu-olukorra. 5 Rütmi mustrit läbides leiavad tunded väljenduse, pinged lahenduse ja küsimused vastuse, enne kui liiga suureks jõuavad paisuda.
Sinu olemus saab lõdvestuda ja keha on õnnelik, sest ta saab teha midagi, mida ta üle kõige maailmas armastab – liikuda!
* PS. Peale artikli kirjutamist on mul olnud huvitavaid mõttevahetusi erinevate tantsijatega. See tekitas vajaduse veelkord rõhutada, et minu teemakäsitlus on siiski üsna kitsalt suunatud algajatele tantsijatele, mitte niivõrd neile, kes on heas kontaktis oma keha ja energiaga. Viimasel juhul võib piisata sõrmeliigutusest, et Tantsijat äratata, veel enam - kogu Laine võib läbida ka enda sees, kui su keha on päris paigal. Nii et laused nagu "liikumine algab jalgadest ja lõppeb jalgadega" ei ole absoluutne tõde, vaid tõde ikkagi antud kontekstis. Ka on vaimne pool ja sisemine tundlikkus igasuguse vabastava liikumise puhul palju olulisem, kui siin on rõhutatud. Mitte sellepärast, et see poleks määrava tähtsusega, lihtsalt antud teksti mõte on kirjeldada eelkõige füüsilisi aspekte. Veel enam, neid tegevusi, millel on füüsilistele aspektidele kõige suurem mõju. Ka soovitus "teeskle kuni õnnestub" (fake it till you make it) võiks teises kontekstis kõlada pigem nagu "teeskle, kuni see saab sinu osaks" (fake it till you become it) - ehk rõhk pole mitte niivõrd tegemisel, kui olemisel. Usun, et sinna poole ongi vaja püüelda.
Siiski tuleb alustada algusest, ehk sealt, kus sa parajasti oled.
Liikumisest rääkimine ei asenda kindlasti liikumise kogemust, kuid mõtlevate olenditena on meile väga oluline asju ka verbaalselt sõnastada ja nimetada, et osata neid oma kehast üles otsida ja märgata.
Kogusin siia kokku hulga isiklikke praktilisi tähelepanekuid, mis põhinevad iseenda kogemusel ja sadade tantsijate jälgimisel. Lisaks sellele, et kiirendada-kergendada kontakti saamist oma keha ja tantsuga, aitavad need ka 5 Rütmi olemust paremini lahti mõtestada. Taustal on muidugi 5 Rütmi® meetodi looja Gabrielle Rothi suurepärane teooria.
Kuivõrd Eestis 5 Rütmi tantsu algkursusi eriti ei liigu ning tavakursustel tuleb põhitõdedest juttu üsna juhuslikult, siis need märkmed võiks aidata kõigil vaba tantsu ja eriti 5 Rütmi harrastajatel oma liikumist mingi uue nurga alt (taas)avastada.
Kirjutatu ei pretendeeri mingile absoluutsele tõele ega taha kuidagi arvustada kellegi liikumisoskust!
Olen 5 Rütmi tantsuga seotud olnud viimased 12 aastat ja selle meetodi geniaalsus, elulähedus ja praktilisus võlub mind endiselt jäägitult. Kuna olen ise üks neist, kes just 5 Rütmi kaudu õppis oma keha tundma ja liigutama, siis saan väga hästi aru inimestest, kes esmakordsel kokkupuutel vaba tantsulise liikumisega tunnevad ebakindlust ja kohmetust.
See võib kehtida ka nende inimeste puhul, kes on eluaeg tantsinud, või tuleks öelda – eriti nende puhul. Kui lapsest peale on tants olnud pingutus, vaev ja liigutuste perfektseks lihvimine maksimumpunktide saamise nimel või sobitumine-sulandumine suurema grupi täpselt etteantud liikumismustriga, siis võib reeglite alt oma tantsu ülesleidmine olla niisama uus ja keeruline asi.
Vastukaaluks on olemas järjest kasvav hulk inimesi, kes on oma kehas loomulikult vabad ja kellele sellised nõuanded on täiesti üleliigsed – kui oled üks neist, siis minu lugupidamine – jätka omal moel selle erakordse ressursi kasutamist, mida su keha sulle pakub!
Rütmid ja Laine
5 Rütmi tantsu meetodi aluseks on 5 Rütmi, millest igaühel on oma iseloom, tähendus ja energia. Väga kokkuvõtlikult võib öelda, et 5 Rütmi kirjeldavad energia ringjat liikumist looduses ning igal Rütmil on oma kindel energiamuster, algus ja lõpp. Rütmid on Voolamine, Staccato, Kaos, Lüürika ja Vaikus ning nad moodustavad üheskoos terviku ehk Laine. Voolamine on seotud meie energia naiseliku poolega, Staccato mehelikuga, Kaoses saavad need kaks vastandenergiat kokku ning omavahel segunedes sünnitavad midagi täiesti uut, mis väljendub Lüürikas. Vaikus lõpetab Rütmide Laine ja temas on olemas kõik, mis sinus selles hetkes veel aktiivne on – see võib olla misiganes Rütmi energia.
5 Rütmi kogemust saab üks-ühele üle kanda igapäevaellu, kus see aitab hakkama saada argipäeva väljakutsetega. Kui selles mustris mõtlemine on läbi kehalise kogemuse saanud sinu osaks, siis ei tundu ükski elukogemus liiga keeruline või lootusetu – sa tead täpselt, mida sellega teha. Isegi kui „tegemine“ tähendab alistumist, ei teki kunagi soovi alla anda! Nagu Gabrielle ütleb: „Kui meelele lisada liikumine, toimub tervenemine iseenesest“.
Ehk miski ei püsi muutumatuna, ei füüsilises ega psüühilises plaanis.
Liikuvad jalad.
5 Rütmi juures on vast kõige olulisem energia liigutamine oma kehas. Ja selleks on meil olemas suurepärased käivitajad – meie jalad. Läbi liikuvate jalgade saab reguleerida oma ligipääsu energiale, seda käigus hoida või maha keerata. Liikumine algab jalgadest ja lõppeb, kui jalad enam ei liigu*. Liikuvatest jalgadest algavad kõik teised keha liigutused.
Liikuvad jalad ei tähenda tammumist ühelt jalalt teisele ühe koha peal.
Liikuvad jalad ei ole jalgade tõstmine või nihutamine üles-alla või veidi siia- või sinnapoole.
Liikuvad jalad tähendab seda, et sa muudad oma asukohta põrandal ehk võtad samme edasi, tagasi, küljele, üles, alla; suuri ja väikeseid, pikki ja lühikesi...
Liikumine algab sinu jalalabast ja laieneb üle kogu talla: kanna, talla keskosa ja varvaste.
Igal sammul annavad varbad justkui viimase tõuke liigutusele, lükates sind põrandast lahti, et kand saaks põrandaga uuesti kontakti võtta veidi teises kohas. Lahti laskmine vs kontaktivõtmine korduvad igas sammus, meenutades selle protsessi analoogiat elus.
Mida suuremad liigutused, seda kiirem on energia ärkamine ja laialilaotumine sinu kehas. Ühel hetkel leiavad ka kõik ülejäänud kehaosad oma (tantsu)liigutused üles, sedamööda, kuidas energia läbi keha voolab, pealaest jalatallani.
Kui sa mõnel hetkel ei tea, kuidas liikuda või kaotad kontakti oma tantsuga, siis kõnni.
Kõnni läbi ruumi, pikemate ja lühemate sammudega, kiiremini ja aeglasemalt, muuda oma suunda, pööra, keera... Liikuvad jalad aitavad kiiremini taastada kontakti keha ja energiaga, ilma pingutuseta, ilma mõtlemata.
Salakavalad lisasammud.
Suur osa 5 Rütmi teooriast keerleb ümber jalgade. Jälgi, mida su jalad teevad!
Iga inimene liigub-tantsib erinevalt ja see pole sugugi juhuslik!
Enamikul meist on kombeks võtta pisikesi, isegi peaaegu nähtamatuid lisasamme iga järgmise sammu vahel. Vahel võib selline samm olla ka vaid nagu väike nõksatus läbi jala, rohkem aimatav kui märgatav. See samm on tuttav 70-80-ndate diskotantsust, mis oli siis popp ja mida peegli ees harjutati – küljelt-küljele sammumise-tammumise moodi, igaühe esituses veidi modifitseeritud, kangem või vabam. Lisasamm aitas rütmis püsida. Võib-olla ka tasakaalus – mitmeski mõttes!
Iseenesest pole probleemi, kui selliseid samme aeg-ajalt teeme, senikaua kuni teadvustame endale nende tähendust ja mõju. Nimelt annab selline väike sammuke su kehale peatumise märguande, ehk vaba voolamine saab iga sammuga natuke takistatud. Kui see pole sinu eesmärk, siis jäta lisasammud tegemata!
Kui paned oma liikumist tähele, siis märkad, et MITTE KUNAGI ei tee sa neid samme siis, kui sinu liikumine ja psüühika on täielikus voolamises, ehk oled täielikult kontaktis iseenda, oma keha ja energiaga. Need sammud kerkivad meist üles, kui oleme ebakindlad, ei taha mingit tunnet tunda, tunneme ebamugavust kehas või meeles.
Liikumine ja tunded.
Oma jalgade liikumist muutes saame mõjutada seda, kuidas energia meis liigub, andes ühtlasi liikumise kõigele sellele, mis meis ON. Liikumises olevad seisundid, mõtted ja tunded saavad kiiremini muutuda – ehk iga olek kestab just niikaua, kui meile vaja millegi teadvustamiseks, ilma et see meie energiasse kinni jääks ja raskust ja ebamugavust valmistaks.
Tähelepanu! Kõiki neid liigutusi (lisasamme, ühel kohal tammumist, ainult ülakeha liigutamist, kui jalad on peaaegu paigal, jms) ei pea endale keelama, vaid teadvustama ja mitte neisse kinni jääma ülipikaks ajaks, kui sa just ei soovi energiat peatada.
Vahel on hoopis huvitav süüvida oma (sund)liigutuste sisse ja püüda mõista nende sõnumit. Jõuga ei saa midagi muuta!
Hoiatus: sinu psüühika võib soovida VÄHEM TUNDA, kui tunded on sinu jaoks ohtlikud.
Siis soovib keha iseenesest vähem liigutada, ehk su jalad teevad pisikesi samme, mis ei suuda energiat üles loksutada.
Rohkem energiat tähendab rohkem tundeid, ka neid, mida sa eitad või oled pikalt alla surunud. Kehas on mitmed piirkonnad, mille liigutamine on iseäranis „ohtlik“ tunnete allasurumine seisukohalt, nii et mida jäigem ja liikumatum sa oled oma kehas, seda vähem saad kontakti oma tunnetega ja siit edasi – oma vajadustega.
Pane tähele, kui mõnikord on eriliselt raske mingit osa oma kehast tantsu kaasata (kael, käed, puusad...). Siis võid teadlikult just seda kehaosa liigutada (tundlikult!), et kiirendada võimaliku blokeeringu lahustumist.
Või siis jätta kõik nagu on ja lihtsalt jätkata jalgade liigutamist, kuni ühel hetkel märkad, kuidas seisund muutub ja ka see kehaosa, mis enne osaleda ei tahtnud ühtäkki täiesti uued liigutused leiab.
Ka keha võib vahel märku anda ootamatute aistingutega. Kui keha ei suuda piisavalt kiiresti suurt energiahulka integreerida, võib tekkida iiveldus ja/või peapööritus. Või valu või pinge mingis kehaosas. Siis ole tähelepanelik ja tundlik enda suhtes, kuulata uudishimuga sissepoole. Pole vaja liigselt pingutada, et sümptomit mõistuse tasandil lahti mõtestada. Piisab, kui säilitad aktsepteeriva hoiaku ja jätkad liikumist omas tempos, omal moel – oma keha vajadusega kooskõlas. Kõik muutub.
Maandatus.
Väga oluline asi 5 Rütmi puhul! Viies Rütmis püsib su keharaskus keha alumises pooles, ehk selles osas, mis jääb puusadest allpoole. Maandatus ei tähenda raskust ja liikumatust, vaid kindlat pinda nii füüsiliselt kui psüühiliselt, justkui su keha ja hing oleks turvaliselt hoitud ja toetatud.
Seda ka Kaoses, kus keha ja vaim saavad täielikult lõdvestuda vaid siis, kui tunnevad, et on kantud – see tähendab, et keha alumine pool kannab keha ülemist poolt. Ainult siis saavad pea, kael, selgroog, õlad ja käed alistuda kehale (nagu 5 Rütmis öeldakse) ja kuitahes aktiivsele liikumisele, ilma ümberkukkumist kartmata.
Sama ka Lüürikas, kus võib tunduda, et kontakt maaga on täiesti kadunud, sest keha on nii kerge, kui sa üle põranda lendad. Maandatud kaalutus!
Pöörlemine-keerlemine.
Pole midagi olulisemat energia liikumasaamiseks, kui oma kehale spiraalse liikumise andmine. Spiraalne liikumine genereerib energiat sama kindlalt kui maakera tiirleb ümber Päikese. Kasuta oma tantsus pööramist-keeramist ja pöörlemist ümber enda võimalikult sageli, eriti aga siis, kui vajad kiiret kontakti oma keha ja energiaga, oled kinni jäänud, segavad mõtted kipuvad pähe või tundeid on liiga palju. Spiraalne liikumine kruvib sind välja igast olukorrast.
Küünarnukid on tantsus sinu pööramise instrumendid – kui ei tea, kust alustada, tõsta oma küünarnukid üles ja järgne neile!
Alguses tekkiv pearinglus kaob aja jooksul, sedamööda kui lased lahti hirmust kontrolli kaotamise üle.
Otsi vaba kohta!
Kui ruum on rahvast liiga täis ja tundub, et sinu jaoks pole piisavalt liikumisruumi, siis keskenda oma tähelepanu vabadele laikudele põrandal ja astu (voola!) iga järgmise sammuga sellele vabale pinnale. Küünarnukid on taas sinu teenistuses, et sulle teed rajada (kedagi puudutamata!) Mõne aja pärast märkad, kuidas põrand sinu ees justkui avaneb, ruumi on täpselt parasjagu ja sa ei põrka kellegagi kokku, isegi väga kiirel liikumisel.
Võta see kogemus endaga kaasa igapäevaellu ning meenuta seda tunnet endale, kui oled kinni jäänud!
Kontaktis olemine.
Muide, silmside teiste tantsijatega ei ole 5 Rütmis vajalik. Mitte et see keelatud oleks, kuid sinu pilk on eelkõige pööratud sissepoole, iseendasse. Sa pole teiste, vaid iseenda vaatleja. Ka grupiharjutuste puhul koos tantsides ei jälgi sa mitte teisi, vaid iseennast.
Laine ajal on kindlasti hetki, kus soovid ise või soovitab õpetaja teistega kontakti võtta ka silmade kaudu, kuid alati pead tunnetama, kas see on sellel hetkel sinu jaoks õige. Ära tee seda kohusetundest ega ära oota teiselt ka sama vastu – kui oma pilgu teistele avad, siis ainult koos südamega, midagi vastu ootamata.
Kontakt teiste tantsijatega tekib ühise energiavälja loomise kaudu. Ja kui see on tekkinud, siis mingil hetkel pole tõesti enam vahet, kes vaatab keda ja kuidas, sest kõik on üks.
Viie energia mustrid.
Lisaks eeltoodud üldisele infole on ka mõned nipid ja trikid eraldi iga Rütmi kohta.
Kuigi 5 Rütmi tantsus ei ole sellist asja nagu „vale liikumine“, tuleb kasuks oma liigutustest paremini aru saada ning teada, kuidas oma energiat läbi liikumise suunata. Seeläbi muutub ka sinu kogemus.
Alati on valik mitte midagi muuta ja vaadata, kuhu see viib.
Samamoodi on olemas ka valik midagi muuta ja vaadata, kuhu SEE viib.
Kuna (energia) liikumine algab jalgade liigutamisest, mis on esimese Rütmi ehk Voolamise ja kogu tantsu algataja, siis esimeses Rütmis ongi kõige tähtsamad liikuvad jalad. Jalgadest oli ülal juba pikalt juttu, nii et see kõik käib (ka) Voolamise kohta.
Voolamises liigub keharaskus ühelt kehapoolelt teisele, ühelt jalalt teisele. Selles protsessi käigus ärkab energia kehasse ja endale loomuomast tempot hoides võib sellisel viisil liikuda terve igaviku. Väsimuseta.
Energia omakorda äratab kõik selle, mida sa sel hetkel endas kannad ja võimaldab sul kogeda kõiki oma tundeid, kui tahad. Kui valid kõike olemasolevat aktsepteerida, vastu võtta ja ehk isegi nautida, siis su olemus tunneb end kantuna ja maandatuna ning võib edasi liikuda järgmisse Rütmi, ehk Staccatosse.
Staccato on kõige selle väljendamiseks, mida Voolamine pinnale kergitas ja millest sa teadlikuks said nii oma kehas kui meeles.
Kui said kontakti mõne emotsiooniga – väljendad seda.
Kui said kontakti mingi ebamugavuse või valuga kehas – väljendad seda.
Staccatos on rohkem rütmi ja tema märksõnadeks on suund, väljendus ja tahe. Lubades oma liigutustele konkreetsust, nurgelisust, jõudu ja väge, võib tunnetada, kuidas kehaline väljendus aitab psüühikal end maha laadida.
Kui väljendus hakkab kehast otsa saama, tõuseb pinnale uus energia, milles segunevad kaks esimest – vastandenergiad Voolamine ja Staccato. Sellises kohtumises sünnib Kaos, mis füüsiliselt algab taas jalgade liikumisest, samal ajal ühendust võttes rütmiga läbi päikesepõimiku piirkonna.
Kaosega saad kontakti, kui „loksutad“ energiat ühest kehapoolest teise – vasak-parem-vasak-parem.... Ehk hüppad ühelt jalalt teisele, või vähemalt tõstad jalgu maast lahti, kui hüppamine tundub liiga ekstreemne – lihtsalt põlvi nõksutades ja keha raputades, kui jalad on kindlalt maas kinni Kaost ei püüa.
Jalgu saad rohkem liikuma sundida, kui lubad endal samal ajal pöörelda – siis oled sunnitud laskma oma kohast lahti ja astuma veidigi mujale.
Kuna Kaose rütm (beat) on väga kiire, siis paigalseisvad (= ühe koha peal õõtsuvad) jalad tekitavad kiiresti väsimuse, isegi kui sinu ülakeha on üliaktiivne.
Kaose liikumismuster on tegelikult lihtne. Siin on ainult kaks olulist liikumist: vasak-parem jalalt-jalale hüppamine ja päikesepõimiku piirkonna liigutamine. Viimane tähendab oma keskosa rütmilist painutamist ja sirutamist, nii et tekib justkui kokku-lahti liikumine kehas. Oma olemuselt on see avanemise-sulgumise liigutus, mis tasapisi „meelitab“ avanema energeetiliselt kõige võimsama värava sinus – paiga, kus asub isiklik vägi ja kontakt sinu olemusega. Kui see avanemine aset leiab ja ühendus sünnib, koged suures koguses värske energia sissevoolu, mis füüsiliselt väljendub kergusena kehas ja vaimselt vabanemise, uute ideede, lahenduste ja kõikehaarava ühtsutundena.
Kaoses võib olla erinevaid faase, mil energia tõuseb ja langeb. Languse ajal võib tekkida vastpandamatu vajadus „puhata“. Puhkus pole „keelatud“, kuid samas ei ole vaja õnge minna ja pidada seda märgiks Kaose lõppemisest. Kaose lõpus pole sa mitte energiast tühi (= väsinud), vaid üleni täidetud uue energiaga, mis annab sulle tiivad. Seda ei saa millegagi segamini ajada!
Seega, soovitus on alistuda rütmile ja jätkata vasak-parem-vasak-parem hüplemist, et ületada sisemine vastupanu. Kaoses on tavaline minna läbi paljude kihtide, kuni kõik vanad struktuurid, mida su psüühika enam ei vaja, on lammutatud.
„Fake it till you make it“ (teeskle, kuni õnnestub) on just sobiv üleskutse Kaose puhul*.
Vaimselt on Kaose teemad alistumine, kontrollist ja kaitsetest lahtilaskmine, usaldus. Kohale jäämine ka siis, kui tahaksid põgeneda.
Gabrielle ütleb, et Lüürikat ei ole võimalik teeselda. Ei saa teeselda kogemuse-järgset-olekut, kui pole olnud kogemust. Sest Lüürika on Kaose tagajärg.
Kui sa pole täielikult lahti lasknud kogu seda värki, mida kaasas kannad – füüsilist vastupanu, emotsionaalset pagasit, mentaalseid barjääre – siis takerdud Kaosesse.
„Eduka Kaose“ läbimisel oled muutunud helgemaks, kergemaks ja kaotanud kaalu sõna otseses mõttes. Lüürika ongi õndsuse ja kerguse protsess, täites sind põhjendamata rõõmutundega.
Lüürikas liikumises on taas väga oluline, isegi kriitiliselt oluline hoida oma jalad liikumises, et uus energia saaks integreeruda – sinu süsteemis endale kodu leida. Peale Kaost äkiliselt seisatades see integratsioon peatub ja tekib sisemine segadus.
Lüürikale on iseloomulikud suured liigutused. Kui lubad oma jalgadel sind üle põranda voolata, siis liituvad käed liikumisega iseenesest, tõstes veelgi sinu energiat. Käed, muide, paiknevad füüsiliselt südametšakra piirkonnas ja nende liigutamine aitab kõvasti kaasa südame avanemisele.
Vaikus, mis järgneb Lüürika voolavale eneseväljendusele, on ehk kõige enam valesti mõistetud Rütm.
Vaikus ei tähenda füüsilist ega emotsionaalset paigalseisu.
Ega põrandale kokkuvajumist.
Ega seda, et Vaikuse algusega on Laine lõppenud.
Vaikuses on sundimatut voolamist ilma tegemata, liigutused lihtsalt juhtuvad ja võivad liikuda läbi kõigi Rütmide, kuni viimnegi vajadus midagi oma kohale paigutada on lõpetatud. Vaikuses on kohal kõik see, mida eelnenud tants sulle kogemiseks jättis. Sellest lähtuvalt võib Vaikuse tants olla ääretult väljendusrikas, tormakas või peaaegu liigutusteta. Sinu vastutus on olla tõene selles, mis ON ja tantsida seda. Vaikus on olemise Rütm.
Suhtudes leplikult ja sallivalt iseendasse ja oma piirangutesse, julgeb meie vaba loominguline Tantsija järjest enam avalduda. Kui oled kord juba tema usalduse võitnud, saad tema hoole alla anda misiganes elu-olukorra. 5 Rütmi mustrit läbides leiavad tunded väljenduse, pinged lahenduse ja küsimused vastuse, enne kui liiga suureks jõuavad paisuda.
Sinu olemus saab lõdvestuda ja keha on õnnelik, sest ta saab teha midagi, mida ta üle kõige maailmas armastab – liikuda!
* PS. Peale artikli kirjutamist on mul olnud huvitavaid mõttevahetusi erinevate tantsijatega. See tekitas vajaduse veelkord rõhutada, et minu teemakäsitlus on siiski üsna kitsalt suunatud algajatele tantsijatele, mitte niivõrd neile, kes on heas kontaktis oma keha ja energiaga. Viimasel juhul võib piisata sõrmeliigutusest, et Tantsijat äratata, veel enam - kogu Laine võib läbida ka enda sees, kui su keha on päris paigal. Nii et laused nagu "liikumine algab jalgadest ja lõppeb jalgadega" ei ole absoluutne tõde, vaid tõde ikkagi antud kontekstis. Ka on vaimne pool ja sisemine tundlikkus igasuguse vabastava liikumise puhul palju olulisem, kui siin on rõhutatud. Mitte sellepärast, et see poleks määrava tähtsusega, lihtsalt antud teksti mõte on kirjeldada eelkõige füüsilisi aspekte. Veel enam, neid tegevusi, millel on füüsilistele aspektidele kõige suurem mõju. Ka soovitus "teeskle kuni õnnestub" (fake it till you make it) võiks teises kontekstis kõlada pigem nagu "teeskle, kuni see saab sinu osaks" (fake it till you become it) - ehk rõhk pole mitte niivõrd tegemisel, kui olemisel. Usun, et sinna poole ongi vaja püüelda.
Siiski tuleb alustada algusest, ehk sealt, kus sa parajasti oled.